تحقیق درباره حکومت

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:12

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

مقام‌ منيع‌ زعيم‌ عاليقدر سيّد الفقهاء و المجتهدين‌ آية‌ الله‌ العظمي‌ امام‌ خميني‌ متّع‌ الله‌ المسلمين‌ بطول‌ بقائه‌ را با اهداء ادعيۀ خالصه‌ و تحيّات‌ وافره‌ تصديع‌ مي‌دهد :

به‌ پيروي‌ از اوامر صادره‌ راجع‌ به‌ لزوم‌ مطالعه‌ و دقّت‌ در پيش‌ نويس‌ قانون‌ اساسي‌ و اظهار نظر در مطويات‌ آن‌ معروض‌ مي‌دارد : حقير با كمال‌ مداقّه‌ محتويات‌ آنرا مورد بررسي‌ قرار دادم‌ و از نقطۀ نظر تطبيق‌ آن‌ با فلسفه‌ و فقه‌ اسلام‌ اشكالاتي‌ چند به‌ نظر آمد كه‌ تذكار آن‌ ضروري‌ است‌ :

انحصار حكومت و ولايت در مبادي عاليه بر اساس فلسفه توحيدي اسلام

1 ـ فلسفۀ توحيدي‌ اسلامي‌ متّخذّ از آيات‌ قرآن‌ كريم‌ و سنّت‌ نبوي‌ روح‌ حكومت‌ و ولايت‌ بر مردم‌ را منحصر به‌ مبادي‌ عاليه‌ مي‌داند ، و عالمترين‌ و جامع‌ترين‌ و منزّه‌ترين‌ افراد را لايق‌ اين‌ مقام‌ مي‌شناسد ، در اين‌ صورت‌ افراد امّت‌ به‌ رهبري‌ چنين‌ پيشوائي‌ راستين‌ كه‌ هم‌ داراي‌ دلي‌ روشن‌ و آگاه‌ و مغزي‌ متفكّر و عزمي‌ راسخ‌ ، و هم‌ از خود گذشته‌ و به‌ كليّت‌ پيوسته‌ است‌ ، از بهترين‌ مواهب‌ الهيّه‌ استفاده‌ نموده‌ و تمام‌ قوا و استعدادهاي‌ ذاتي‌ خود را بمنصّۀ ظهور و بروز مي‌رسانند . و از شكوفاترين‌ آزادي‌ و استقلال‌ و بهره‌مندي‌ از جميع‌ غرائز طبيعي‌ و ملكات‌ روحي‌ كامياب‌ مي‌گردند .

گسترش حكم از مقام توحيد به مراتب پايين

در اين‌ فلسفه‌ حكم‌ و قانون‌ و قضاء از بالا (يعني‌ از مقام‌ توحيد و طهارت‌ كه‌ مقام‌ وحدت‌ و جامعيّت‌ وليّ امر است‌) بپائين‌ تدريجاً گسترش‌ پيدا مي‌كند ، و تمام‌ اقشار طبقات‌ را فرا مي‌گيرد :

فَل وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّي‌ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي‌ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا .

وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَي‌ اللَهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن‌ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةِ مِن‌ أَمْرِهِمْ .

ولي‌ در فلسفه‌هاي‌ مادّي‌ ، يا در قوانين‌ غربي‌ كه‌ از روح‌ توحيد اسلامي‌ بهره‌اي‌ ندارند ، مراكز تصميم‌ گيري‌ از كثرت‌ شروع‌ مي‌شود ، يعني‌ افكار و اوهام‌ عامّۀ مردم‌ گرچه‌ در نهايت‌ ضعف‌ باشند ، فقط‌ به‌ ملاك‌ اكثريّت‌ حق‌ تعيينِ سرنوشت‌ و تصميم‌ گيري‌ در امور و حاكميّت‌ خود را دارند .

در اين‌ فلسفه‌ها حكومت‌ بر اساس‌ انتخاب‌ بوده‌ و كيفيّت‌ آن‌ به‌ مشروطۀ سلطنتي‌ ، يا به‌ جمهوري‌ ، يا به‌ بعضي‌ از انحاء ديگر ، تقسيم‌ مي‌شود ، بنابراين‌ جمهوري‌ بدين‌ طرز رأي‌ گيري‌ و انتخاي‌ اكثريّت‌ قسيم‌ و نظير مشروطه‌ از قالبهاي‌ غربي‌ است‌ ؛ و با روح‌ اسلام‌ سازگار نيست‌ .

اتكاء حكومت اسلام بر حق

حكومت‌ و دولت‌ اسلام‌ بر پايۀ خود متّكي‌ بوده‌ و بر اصل‌ اصيل‌ حقّ اعتماد دارد ؛ و هيچيك‌ از اين‌ قالبها نمي‌توانند آن‌ واقعيّت‌ را در خود بگيرند و بشكل‌ خود درآورند .

و در اين‌ وهلۀ حسّاس‌ و سرنوشت‌ ساز كه‌ دقيقترين‌ لحظات‌ را مي‌گذرانيم‌. بايد بسيار متوجّه‌ باشيم‌ كه‌ خداي‌ ناكرده‌ ناخود آگاه‌ آن‌ اصالتهاي‌ ارزشمند اسلامي‌ را به‌ گرايشهاي‌ غربي‌ نفروشيم‌ ؛ و بعلّت‌ إشباع‌ مغزها از ره‌آوردهاي‌ غرب‌ و عدم‌ اُنس‌ به‌ طرز تشكيل‌ حكومت‌ اسلامي‌ به‌ شكل‌ واقعي‌ خود ، به‌ سبب‌ اعتماد به‌ نظارة‌ نظامهاي‌ سُله‌ جويانۀ استبداد و طاغوتي‌ آن‌ حقيقت‌ را به‌ خاك‌ نسيان‌ نسپاريم‌ :

تجربه مشروطه ما را بس است

بزرگان‌ ما در نهضت‌ مشروطيّت‌ و گيرو دارها و كشمكشهاي‌ طرفداران‌ استبداد و مشروطه‌ دچار اشتباه‌ شدند ، دسته‌اي‌ بعنوان‌ آنكه‌ مشروطه‌ مردم‌ ستمديده‌ را از زير يوغ‌ استبداد و ظلم‌ اُمراء و حكّامِ جائر مي‌رهاند ، بدان‌ گرويدند و اين‌ نظام‌ را با اصول‌ آن‌ پذيرفتند

و…..


  جدیدترین فایل های لایه باز در پی اس دی نگار کارت ویزیت,بنر,طرح لایه باز, فایل های گرافیکی دانلود  دانلود جدیدترین فایل های دانلودی  دانلود جدیدترین فایل های دانلودی نگار فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *