تحقیق درباره رسانه‌های جمعی و سرمایه اجتماعی

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:19

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

رسانه‌های جمعی و سرمایه اجتماعی

مفهوم سرمایه اجتماعی ( Social Capital ) به‌طور روز افزون در حال گسترش است. این عبارت که در سال‌های اخیر وارد حوزه علوم اجتماعی شده است، دریچه‌ی تازه‌ایی را در تحلیل و علت یابی مسائل اجتماعی گشوده است و گاهی در قلمرو رسانه‌های جمعی مطرح می‌شود. مطالعات و تحقیقات وسیعی در این زمینه توسط صاحب نظران و دانشمندان صورت گرفته است. صاحب نظران و نظریه پردازنی چون “جیمز کلمن” ( James Coleman)، رابرت پوتنام” ( Robert Putnam)، پیر بوردیو“( Pierr Burdarue)، فرانسیس فوکویاما” ( Francis Fukuyama)، گری بیکر” ( Gary Becker)، ارو” ( Arrow ) و… . این مقاله ابتدا به معرفی” سرمایه اجتماعی” و انواع آن پرداخته است و در این رابطه نظریات مختلف دانشمندان مطرح در این حوزه را ارائه می‌کند. سپس با استفاده از نظریات و پژوهش‌های این دانشمندان به‌ویژه پژوهش‌های “رابرت پوتنام” به بررسی رابطه‌ی موجود میان سرمایه‌ی اجتماعی و رسانه‌های جمعی می‌پردازد.

مفهوم سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی” به‌طور کلی از دو واژه “سرمایه ” و” اجتماع” تشکیل شده است. این دو کلمه نشان دهنده این است که اولاً این مفهوم ماهیتی زاینده داشته و ثانیاً فردی نیست.

بر همین اساس در تعریف خاص آن می‌توان گفت: ” سرمایه اجتماعی” از مجموعه هنجارها و ارزش‌های موجود در سیستم‌های فکری، علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه نشأت می‌گیرد. این هنجارها و ارزش‌ها نیز حاصل تأثیر نظام‌های اجتماعی، اقتصادی، نوعی نظام سیاسی و روابط انسانی است که دارای ویژگی هایی از قبیل؛ اعتماد متقابل، تعامل اجتماعی متقابل، گروه‌های اجتماعی، احساس هویت جمعی و گروهی، احساس وجود تصویری مشترک از آینده و کار گروهی و تیمی که از عوامل بنیادی آن به شمار می روند، است.

سرمایه اجتماعی” امروزه نقش مهم‌تری را در میان سایر سرمایه‌ها مانند، سرمایه‌ی فیزیکی و انسانی در جوامع ایفا می‌کند. این سرمایه، انسجام بخش روابط میان انسان‌ها با سازمان‌ها و شبکه‌های ارتباط جمعی و گروهی است. در نبود آن، سایر سرمایه‌ها اثر بخشی خود را از دست داده و پیمودن راه‌های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و دشوار خواهد بود. سرمایه اجتماعی نیز مانند سایر سرمایه‌ها مولد است و امکان دستیابی به اهداف مشخصی را فراهم می‌کند که بدون آن غیرقابل دسترسی خواهد بود. این سرمایه بستر مناسبی برای بهره برداری سرمایه‌های انسانی، فیزیکی و راهی برای موفقیت یک جامعه محسوب می‌شود.

سرمایه و انواع آن

انواع سرمایه عبارتند از؛ سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی.

سرمایه فیزیکی؛ ناظر بر پدیده‌هایی هم‌چون منابع طبیعی، ثروت، درآمد، ماشین آلات، مستغلات و نظایر این‌ها است.

و…


  جدیدترین فایل های لایه باز در پی اس دی نگار کارت ویزیت,بنر,طرح لایه باز, فایل های گرافیکی دانلود  دانلود جدیدترین فایل های دانلودی  دانلود جدیدترین فایل های دانلودی نگار فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *