پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آزمون های صحیح – غلط و جور کردنی در 30 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

آزمون یا امتحان عملی است که از طریق آن دانش، مهارت، توانایی، آمادگی جسمانی یا سایر موضوع‌ها (مثل باور) در افراد سنجش می‌شود.

آزمون عملی است که در میانه یا پایان یک دورهٔ آموزشی بخصوص در نظام آموزشی با هدف گزینش گروهی از افراد شرکت‌کننده و حذف گروهی دیگر صورت می‌گیرد.

برای آنکه نظام تحصیلی موفق شود در آن واحد تفاوت موقعیت افراد در برخورداری از امتیازات فرهنگی را حفظ کند و بدون آنکه نشان دهد چنین می‌کند و حتی به این تفاوت تقدس بخشد، هیچ چیز نمی‌تواند بهتر از آزمون به کنشگران توهم مسئول بودن خودشان در این فرایند را بدهد، به گونه‌ای که کسانی که در فرایند آموزشی حذف می‌شوند، احساس کنند که شکست خورده‌اند و برعکس کسانی که در این فرایند از میان جمع کوچکی از کسانی که قابلیت برگزیده شدن را داشته‌اند برگزیده می‌شوند، این احساس را داشته باشند که این گزینش تأییدی است بر شایستگی واقعی آن‌ها یا نشان دهندهٔ ودیعه‌ای که در وجود آن‌ها نهفته بوده و سبب شده که آن‌ها بر دیگران برتری بیابند؛ بنابراین باید گفت که امتحان، به صرف وجودش، فرایند حذف کردن را در زیر فرایند گزینش پنهان می‌کند، بدین ترتیب، کاملاً خواهیم فهمید که چرا امتحان در کارکرد خود در مقابل گزینش هنوز هم از منطق حاکم بر فرایند حذفی تبعیت می‌کند که آن را پنهان می‌کند.

در فعاليت‌هاى آموزشى بعد از تدريس، لغات و مفاهيم متعددى به کار گرفته مى‌شوند. معناى اين اصطلاحات و مفاهيم، اغلب براى دانشجويان و معلمان چندان روشن نيست و گاهى نيز از چنين مفاهيمى برداشت نادرست مى‌شود. از جملهٔ اين اصطلاحات رايج مفهوم امتحان است که استنباط‌هاى غلط از آن ضايعات آموزشى را به دنبال دارد.

اگر يادگيرى را تغيير در رفتار شاگرد بر اثر تجربه‌هاى آموزشى بدانيم، امتحان عبارت است از اندازه‌گيرى ميزان تغييرات ايجاد شده در رفتار شاگردان، بر اساس هدف‌هاى تعيين شده در فعاليت‌هاى آموزشي. با توجه به چنين تعريفي، مى‌توان نتيجه گرفت که امتحان نوعى ارزشيابى است که ناظر بر اندازه‌گيرى آموخته‌هاى شاگردان است. از طرف ديگر، عده‌اى اصطلاح امتحان را مترادف با مفهوم آزمون گرفته‌اند. اگر چه آزمون يکى از وسايل اندازه‌گيرى آموخته‌هاى شاگردان است، نمى‌توان مفهوم آن را کاملاً با مفهوم اندازه‌گيرى يکى دانست؛ زيرا آزمون، ويژگى يا صفتى را مستقيماً اندازه‌گيرى نمى‌کند، بلکه تنها نمونه‌اى از رفتار بالفعل را اندازه مى‌گيرد؛ بنابراين، مفهوم آزمون از مفهوم اندازه‌گيرى محدودتر است و در نتيجه، از مفهوم امتحان نيز محدودتر خواهد بود.

 

فهرست مطالب:

آزمون عيني

انواع آزمون عینی

توضيح مختصر آزمونهاي عيني

ويژگيهاي مهم آزمونهاي عيني

كاربرد آزمونهاي عيني

انواع سوال های صحیح غلط

نمونه سؤال صحيح و غلط

نمونه سؤال اصلاحي

سوال خوشه اي

نمونه سوال خوشه اي

معايب و محاسن آزمونهاي صحيح و غلط

سوال های اطلاعات واقعي

سؤال درك و فهم

آزمون كار بستن

آزمون توانايي حل مسئله

تقسیم سوال های صحیح غلط از لحاظ مقاصد مختلف آموزشی

قواعد تهیه سوال های صحیح غلط

آزمونهاي جور كردني

كاربرد سؤالهاي جور كردني

الگوهاي سؤالهاي جور كردني

معايب و محاسن آزمونهاي جور كردني

و…


 دانلود جدیدترین فایل های لایه باز در پی اس دی نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *