پاورپوینت کامل و جامع با عنوان طبقه بندی هدف های آموزشی در 29 اسلاید
آموزش و پرورش (به انگلیسی: Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحبنظران تعلیم و تربیت هم اختلافنظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند تعلیم و تربیت، نظام آموزشی، تحصیل، سوادآموزی ، بار آوردن و… نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب میشوند یا با آن همپوشی دارند.
دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی بهطور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی ممکن است.
برخی از تعاریف آموزش و پرورش
- محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب روان (آموزگار و فراگیر) که مسبوق به اصلی و متوجه هدفی و مستلزم برنامهای است.
- جان دیویی: آموزش و پرورش تکرار تجربهاست، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
- ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (محصل) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق میپذیرد.
- دانشنامه بریتانیکا: از آنجایی که کودکان، بیسواد، نادان و غیرمطلع از فرهنگ جامعهشان به دنیا میآیند، برای درک فرهنگشان، به یادگیری مهارتها، یافتن نقششان در اجتماع و رسیدن به اهدافشان، به آموزش نیاز دارند.
- امیرحسین آریانپور: آموزش و پرورش عبارت است از «فرایند هدایت و جهتدهی عمدی تجارب انسانی»
فهرست مطالب:
طبقه بندی هدفهای آموزشی معروف به طبقه بندی بلوم
طبقه بندی هدفهای آموزشی حوزه شناختی
نمودار طبقه بندی هدف های آموزشی
حوزه روانی – حرکتی
حوزه عاطفی
دانش
طبقات فرعی طبقه دانش
طبقات فرعی فهمیدن
طبقات فرعی تحلیل
طبقات فرعی ترکیب
ارزشیابی
انواع حرکت ها
تشخص
توانایی های فیزیکی
و…
دیدگاهتان را بنویسید