پاورپوینت کامل و جامع با عنوان موتور خودرو و قطعات تشکیل دهنده آن در 68 اسلاید
خودرو یا اتومُبیل (به فرانسوی: Automobile)، به فارسی افغانستان: موتر، به وسیله نقلیه چرخدار گفته میشود که با موتور، خودش را حمل میکند این بدین معنی است که خودرو بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی موتور خود، قادر به حرکت است.
اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، میتوان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان فارسی دارای تعریف مشخص است و به وسایل متحرکی گفته میشود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. با این نگاه خودرو گونهای ماشین چرخدار موتوری است، که نخستین سازندگان آن را با هدف حملونقل سرنشینان در جادهها طراحی نمودند.
سیستم مولد قدرت (موتور): در این واحد که انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل میشود حرارت ناشی از سوختن هیدروکربنها به بالاتر از ۷۰۰درجهٔ سانتیگراد میرسد که به علت بازده مفید سیستم از هر ۴ قسمت حرارت تولید شده۱ قسمت به انرژی مکانیکی تبدیل میشدو بقیه به صورت هوای گرم یا دودهای حاصل از احتراق از موتور خارج میشود در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعهٔ متحرک وجود دارد که همه نیاز به روغن کاری دارند با توجه به درست کار کردن سیستم روغنکاری ولی باز هم عمر مفید یک خودرو ۸ سال کار یا پیمودن۱۵۰۰۰۰کیلومتر مسافت است. در حقیقت، عملکرد موتور چهار مرحله است که به اختصار به توضیح آنها میپردازیم.
- در مرحله اول، سوپاپ ورود هوا باز شده و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر میشود.
- در این مرحله، سوپاپها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت به شدت فشرده میشود.
- وقتی که پیستون به بالاترین سطح خود رسید، با جرقه زدن شمع، احتراق انجام میشود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار بسیار بالا به پایین هدایت میکند.
۴. در مرحله آخر نیز سوپاپ خروجی باز شده و با حرکت رو به بالای پیستون، تمامی گازهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج میشوند. این چرخه چهار مرحلهای، به سرعت در موتور تکرار شده و موتور روشن میشود. گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای ۴، ۶، ۸، یا ۱۲ سیلندر استفاده میشود.
فهرست مطالب:
موتور یا عامل تولید قدرت
موتور از نظر کارکرد
موتورهای دو زمانه بنزینی
نحوه کار چرخه
موتورهای چهار زمانه بنزینی
موتورهای چهار زمانه دیزلی
کاربرد موتور دیزل در خودروها
قسمت های اصلی یک موتور
بدنه سیلندر
جنس بلوک سیلندر
انواع بلوک سیلندر
جلوگیری از ترک خوردن بلوک سیلندر
تابدیدگی جایاتاقانی یا کپه های بلوک سیلندر
بوش های سیلندر
انواع بوش سیلندر
علت پیدایش عیوب در سیلندر
سایش سیلندر
وظایف سیلندر
نیروهای موثر در سیلندر
مشخصات سیلندر
معایب به وجود آمده در سیلندر
سرسیلندر و واشر سر سیلندر
متعلقات سرسیلندر
جنس سرسیلندر
انواع سرسیلندر
نکات باز کردن و بستن سر سیلندر
عیوب سرسیلندر
جنس واشر سر سیلندر
عیوب واشر سر سیلندر
محفظه میلنگ و میلنگ
ساختمان میلنگ
ساختمان پیستون
عیوب پیستون
قسمت های اصلی پیستون
رینگ پیستون
وظیفه رینگ پیستون
انواع رینگ
طرز کار رینگ
شاتون
طرز قرار گرفتن شاتون
گژن پین
ساختمان یاتاقان
و…
دیدگاهتان را بنویسید